Nyt slogan til Skive Kommune?

Onsdag d. 11. Oktober deltog jeg i mit første debatmøde, som kandidat for Liberal Alliance til KV17. Der var inviteret 10 politiske kandidater, og emnet for aftenens debat var ”Kultur”. Det var et imponerende flot og veltilrettelagt arrangement, som blev afholdt i Skive Theater, med flere gode og underholdende indslag undervejs, lige fra Cirkus-Skolens børn, til dygtige unge musikere fra vores egn.

Et af spørgsmålene i debatten lød: ”Hvordan kan man via branding og markedsføringen af kommunen differentiere sig ved hjælp af kulturen?”


Der kan så vidt jeg ved, ikke helt konkret måles på, om den markedsføring Skive Kommune laver, giver flere tilflyttere – For når vi taler om bosætning, branding eller øget turisme, hvordan isolerer man så kultur- og fritidsområdets betydning fra andre faktorer, såsom kommunens gode skoler, generelle konjunkturer eller godt/dårligt sommervejr?


Mit bud er derfor, at den bedste markedsføring kommer indefra – Fra borgerne selv. Vi skal selv tro på det, og vi skal kende til alle de gode frivillige tilbud som findes i vores dejlige kommune. Derfor mener jeg også, at Skive Kommune hellere bør bruge ressourcerne på at markedsføre arrangementer og aktiviteter rundt til vores egne borgere.

Vi var til Børnekulturnat i sidste uge. Det er et fantastisk arrangement, hvor man virkelig mærker den fælles indsats. Hvor foreninger og frivillige går sammen, om at skabe en kulturel oplevelse for både børn og forældre. En begivenhed, som gør mig stolt af at bo i Skive Kommune.

Når vi husker at påskønne og tale godt om sådanne begivenheder, så kommer markedsføringen af vores kommune indefra – Fra græsrødderne. Kommunen skal blot være med til at skabe rammerne, for det skal være kulturen ude i vores foreninger og fritidstilbud, som skaber fundamentet.

Kunst, kultur og fritidstilbud skal helst være bæredygtigt. De, som ønsker kulturen, må også hovedsagligt skabe og finansiere den. Det giver ejerskab, og ejerskab er vigtigt i vores forenings- og kulturliv. Derfor mener vi i LA også, at en skattelettelse i bunden kan ses som en god mulighed for borgerne, til selv at vælge om deres egne penge skal gå til en biografbillet, en tur på museum, eller til et kontingent i den lokale kunstforening.

Vi vil gerne have flere tilflyttere til Skive Kommune; JA. Men folk flytter til kommunen, hvis den har gode børnehaver, gode skoler og masser af frivillige fællesskaber. Og det skal tilflyttere nok selv finde selv ud af.


Et andet spørgsmål til debatten var: ”Hvordan kan man benytte sig af kulturen til at fremme forståelsen for brandet RENT LIV iblandt borgerne?”

Jeg mener at ”RENT LIV” bør erstattes af et budskab eller slogan, som man ikke behøver at markedsføre, for at vide hvad det står for – F.eks. som jeg nævnte under aftenens debat; ”Skive – Musikkens by”. Det kunne også være ”Energibyen Skive”, eller et helt tredje slogan, som folk forbinder med det vi er gode til, netop i Skive Kommune.

I Billund har de f.eks. valgt sloganet ”Børnenes By” – Selvfølgelig pga. LEGO. Helt grundlæggende, så synes jeg enten man skal have et slogan med konkret indhold der symboliserer hvad vi kan i Skive, eller også skal man helt droppe at have et slogan. Ingen ved, hvad ”RENT LIV” det står for, og det er da fjollet at pøse penge i at formidle et budskab udenfor kommunegrænsen, som vi ikke engang selv kan tilslutte os.

Tak for en rigtig god aften!

De bedste hilsner,

Jannie Leth Christensen
Kandidat til Skive kommunalvalg 2017, For Liberal Alliance
Skolevej 3, 7840 Højslev.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

3 × four =